Opis wykładu:
Są takie, zdawałoby się proste zadania, z którymi nie radzą sobie i uczniowie klasy trzeciej, i ósmej, i studenci. Kłopoty z ich rozwiązaniem mają uczniowie teraz i mieli sto lat temu. Są takie pojęcia matematyczne, których nie czują także uczniowie szkół ponadpodstawowych, a rozwiązań zadań uczą się niemal na pamięć. Czy tak już jest i nic się z tym nie da zrobić?
Jak pokazują badania, umiejętności matematyczne dość szybko zanikają po zakończeniu edukacji, a większość dorosłych uważa, że jest słaba w matematyce. Ten efekt jest silniejszy w Polsce niż w innych krajach OECD. Dlaczego? Jaki więc był cel wieloletnich wysiłków dzieci i nauczycieli? Czy cel był źle postawiony, czy metody jego osiągnięcia nie są doskonałe?
Co możemy poprawić, by uczyć rozumnego i odważnego korzystania z matematyki, a umiejętności matematyczne zostawały z naszymi uczniami dłużej, niż do egzaminu?
W wystąpieniu przedstawimy między innymi historię zadania o patyku i wybrane wyniki polskich i międzynarodowych badań umiejętności matematycznych.
Prowadzący o sobie:
dr Małgorzata Zambrowska
Nauczanie matematyki i badanie nauczania matematyki to jej zawód i pasja. Wykładowczyni w Akademii Pedagogiki Specjalnej. Od wielu lat prowadzi działania propagujące
wykorzystanie gier logicznych i planszowych w nauczaniu matematyki. Promotorką jej doktoratu „Geometria w nauczaniu dzieci od czasów Komisji Edukacji Narodowej do dzisiaj. Analiza linii dziedziczenia koncepcji edukacyjnych”, którego publiczna obrona odbyła się w 2021 r., była prof. dr hab. E. Gruszczyk-Kolczyńska.
Marcin Karpiński
Wykładowca i tutor w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. Był też nauczycielem, jest współautorem podręczników do nauczania matematyki wydawanych przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, a w Instytucie Badań Edukacyjnych kierował zespołem prowadzącym badania dotyczące nauczania matematyki w Polsce. Był także członkiem polskich zespołów międzynarodowych badań PISA, TIMSS i PIAAC.