Opis warsztatu:
Na zajęciach pokażemy nieco inne sposoby myślenia o zadaniach matematycznych – i tych szkolnych, i tych Uczeń może bezbłędnie rozwiązać zadanie dotyczące pola, a nie mieć pojęcia, co oblicza – wystarczy, że zna wzór. To jednak pułapka: jeśli tak się uczymy matematyki, to staje się ona niezrozumiałą i abstrakcyjną zmorą. To jakby grać na fortepianie, nie słysząc jego dźwięku: możemy uderzać w klawisze zgodnie z nutami, ale nie usłyszymy ani fałszu, ani piękna muzyki. Spróbujmy więc zwracać większą uwagę na znaczenie pojęć i związki między nimi, a nauka pójdzie naszym uczniom śpiewająco.
Prowadzący o sobie:
Agnieszka Mańkowska – Studiowała informatykę na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Gdy stwierdziła, że woli pracować z ludźmi niż z komputerami, rozpoczęła równolegle studiowanie matematyki nauczycielskiej, budząc tym zdumienie, bo studenci przenosili się raczej w przeciwnym kierunku. Dziś jest autorką serii „Matematyka z kluczem” oraz ma na swoim koncie wiele publikacji dydaktycznych. Ma bogate doświadczenie w uczeniu matematyki w różnych typach szkół oraz w pracy z uczniami o różnych możliwościach.
Marcin Braun – Autor podręczników, zbiorów zadań oraz materiałów pomocniczych do nauczania matematyki i fizyki, zajęć dla dzieci szczególnie uzdolnionych i warsztatów dla nauczycieli. Mało kto wie, że w wieku 10 lat założył pismo „Trybuna Łobuza”. Ukazał się wprawdzie tylko jeden numer, ale za to w trzech egzemplarzach. Na pierwszej stronie można było przeczytać dialog: „Dlaczego szkoła jest taka głupia? Dlatego, że dla nikogo nie jest w sam raz: dla jednych jest za trudna, a dla drugich za nudna”. Kiedy sam został nauczycielem matematyki, zetknął się z tym samym problemem, ale od drugiej strony. Znaczna część jego szkoleń dla nauczycieli oraz pracy nad podręcznikami poświęcona była właśnie jego rozwiązaniu. Teraz jest bardzo zadowolony, że w „Matematyce z kluczem” znalazło się tak wiele narzędzi pozwalających uczyć tak, aby zdolni się nie nudzili, a słabsi nie gubili.
Małgorzata Paszyńska – Autorka serii „Matematyka z kluczem”, nauczyciel, metodyk, konsultant z wieloletnim doświadczeniem. Kiedy uczy matematyki, czasem ma wrażenie, że zmusza uczniów do jedzenia dojrzewających porzeczek. Są raczej kwaśne i mało kto je lubi, ale mają tyle witamin, że nikt nie kwestionuje ich wartości. A że stara się je podawać z cukrem albo w postaci dobrego dżemu, bywają znośne, a wielu jej uczniom nawet smakują.