Opis warsztatu:
Nauczanie matematyki jest procesem umysłowym bardzo skomplikowanym a jednocześnie bardzo subtelnym. Z jednej strony mamy treści matematyczne specyficzne w swej postaci często: abstrakcyjne, suche, statyczne, nieciekawe i nie lubiane przez większość młodych ludzi z drugiej strony mamy uczniów z których każdy ma niepowtarzalną osobowość. Ucząc statystyki – nauki, która zajmuje się danymi liczbowymi dotyczącymi zjawisk masowych stawiamy pytania: jakie informacje można uzyskać na podstawie tych danych statycznych i w jakim stopniu są one miarodajne. Statystyka jest obecna w wielu dziedzinach i istnieje wiele dziedzin w których odgrywa kluczową fundamentalną rolę w postępie wiedzy. Jak organizować proces jej nauczania? Jak przekonywać i zachęcać uczniów do jej uczenia się? Czy można nią zainteresować młodzież? Niebagatelną, ważną a wręcz wiodąca role może tutaj odegrać komputer, jego zastosowanie a w szczególności oprogramowanie statystyczne. Gromadzi, porządkuje, klasyfikuje, ilustruje graficznie zgromadzone podczas obserwacji wyniki. Zwiększa u uczniów aktywność i samodzielność rozbudzając zainteresowanie przedmiotem a ty samym uczniowie bardziej rozwijają u siebie odpowiednie sprawności umysłowe i zdolności twórcze. Przedstawię przykłady wykorzystania oprogramowania do analiz statystycznych, które mogą być wykorzystane w procesie dydaktycznym w nauczaniu szkolnym, symulacji komputerowych w rozwiązywaniu wybranych problemów. Podstawowe operacje wykonywania obliczeń statystycznych, wizualizacji zebranych danych co może przyczynić się do lepszego zrozumienia podstaw statystyki.
Prowadzący o sobie:
Katedra Matematyki i Informatyki UJD w Częstochowie.
– Moja charakterystyczna cecha: Punktualność, pomysłowość, pracowitość.
– Jakie cechy osobowości człowieka są dla mnie najbardziej cenne: Szczerość, uczciwość, życzliwość, pogoda ducha, radość.
– Dewiza, którą kierowałem się, gdy byłem uczniem, studentem: Odkryj, poznaj, zrozum, pokochaj.
– Dewiza, którą powinni kierować się uczniowie, studenci obecnie: Odkrywam, poznaje, uczę się – to moja pasja.
– Mój ideał ucznia, studenta: Sumienny, pracowity, chętny, ambitny, otwarty, radosny.
– Moje aspiracje związane z przyszłością jako wykładowcy, nauczyciela, wychowawcy: Nabywanie umiejętności i zdobywanie doświadczenia w przekazywaniu wiedzy, zapalaniu w młodych chęci podejmowania trudnych wyzwań jakie niesie życie. Pomyśl, ale i poczuj; powiedz, ale i wysłuchaj; oceniaj, ale i zrozum; bądź nowatorski, ale i poznaj „klasykę”; praktykuj, ale i przyswój teorię.