Przejdź do treści

István Lénárt: Jak uczę pomiaru pola powierzchni za pomocą metody porównawczej?

Opis warsztatu:

Najpierw omawiamy z uczniami, co to znaczy coś mierzyć. Wyjaśniamy związek pomiędzy obiektem mierzonym, jednostką miary i metryką. Następnie badamy kwadratową jednostkę miary płaszczyzny i identyfikujemy dodatkowe kształty, które można łatwo zmierzyć za pomocą kwadratu jednostkowego: prostokąt, równoległobok, trójkąt. Sprawdzimy następnie, jak pole najprostszej figury ograniczonej linią zakrzywioną, np. koła, można aproksymować za pomocą kwadratów bez odwoływania się do bardzo ważnej, ale trudnej do interpretacji liczby pi. Następnie, korzystając z metody geometrii porównawczej, spróbujemy zastosować metodę pomiaru płaskiej powierzchni do innej geometrii: geometrii na powierzchni kuli. Widzimy, że potrzebne jest tutaj zupełnie inne podejście. Odkryłem, że to kontrast, różnica, wzbudza zainteresowanie uczniów i pomaga im uzyskać głębsze zrozumienie pojęcia pola na płaszczyźnie. Podczas warsztatów obie metody będą badane poprzez bezpośrednie eksperymenty.

Prowadzący o sobie:

István Lénárt jest wykładowcą w Eötvös Loránd University w Budapeszcie na Wydziale Nauk Przyrodniczych oraz na Wydziale Edukacji Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej. Jego główne zainteresowania naukowe obejmują systemy aksjomatyczne w geometrii oraz szeregi silniowe w teorii liczb. W zakresie edukacji jest on twórcą zestawu pomocy dydaktycznych Lénárt Sphere wspomagającego nauczanie geometrii i geografii. Jest autorem projektu Geometria Porównawcza dla szkół podstawowych i średnich. Wygłaszał wykłady i prowadził zajęcia warsztatowe z tej dziedziny w wielu krajach na całym świecie. István jest głęboko zainteresowany różnorodnymi spojrzeniami na świat, komunikacją międzykulturową i odpowiedzialnością naukowców i nauczycieli za wykorzystanie przez społeczeństwo osiągniętych przez nich wyników. Otrzymał Beke Manó Memorial Award od János Bolyai Mathematical Society za życiowe osiągnięcia i pracę na rzecz edukacji matematycznej. W 2018 roku otrzymał nagrodę specjalną środowiska nauczycielskiego Węgier za całokształt działalności edukacyjnej. Ostatnio otrzymał Varga Tamás Memorial Award od Varga Tamás’ Disciples’ Foundation. Współpracuje z dr Anną Rybak w zakresie edukacji matematycznej od 2003 roku.