Opis wykładu:
W podręcznikach i zbiorach z lat 50. i 60. poprzedniego wieku znalazłem wiele arcyciekawych zadań. Zastanowimy się, czy mają sens dzisiaj. Ile z tego zrozumieją uczniowie w 2025 roku? Odpowiedź jest oczywista. A jak z tymi zadaniami poradzi sobie AI, czyli Apolonia Inteligentna?
Oto przykładowe zadanie:
Buraki w PGR W spółdzielni produkcyjnej dwie 10-osobowe brygady polowe pracowały przy przerywaniu i pieleniu buraków. Pierwsza brygada pracowała o 5 dni dłużej niż druga i uprawiła w tym czasie 6 ha pola. Druga pełła i przerywała dziennie o 0,4 ha więcej od pierwszej i za cały czas swej pracy uprawiła o 1 ha mniej od pierwszej. Ile ha plantacji buraków opełła i przerwała każda brygada dziennie?
Przyjmując, że pierwsza brygada wykonywała normę dzienną, za którą oplata wynosi 1,2 dniówki obrachunkowej, obliczyć, o ile procent druga brygada przekroczyła normę dzienną i ile zarobił każdy jej członek, jeżeli dniówka obrachunkowa wynosiła 32 zł. Jerzy Petroniuk, Zadania z matematyki dla szkół zasadniczych i techników górniczych, PWSZ, 1956
Prowadzący o sobie:

prof. Michał Szurek
Pracownik naukowy Uniwersytetu Warszawskiego. Dyscyplina naukowa: geometria algebraiczna. Aktywny działacz w Krajowym Funduszu na Rzecz Dzieci. Laureat nagrody im. Samuela Dicksteina Polskiego Towarzystwa Matematycznego (2004 r.). za całokształt pracy na rzecz matematyki. Odznaczony medalem „Zasłużony dla kultury polskiej” (2013 r.) za twórczość poetycką o tematyce górskiej.
Autor comiesięcznych felietonów matematycznych w czasopiśmie „Młody Technik” oraz książek o matematyce (m.in. „Opowieści matematyczne” – WSiP, 1987; „Komputer po raz pierwszy” – Adam, 1990; „Wykłady o Nauczaniu Matematyki” – GWO, 2006; „Gawędy matematyczne” – BTC, 2011; „Podróże matematyczne” – OE*KP, 2016; „Spacery matematyczne” – OE*KP, 2023; „Między matematyką a humanistyką” – OE*KP, 2023; „Opowieści geometryczne” – OE*KP 2024).