Przejdź do treści

Anna Rybak: Jak urozmaicić nauczanie rachunku prawdopodobieństwa i uczynić go bardziej zrozumiałym dla uczniów?

Opis warsztatu:

Rachunek prawdopodobieństwa jest dla wielu uczniów dziedziną abstrakcyjną i trudną do zrozumienia, o czym co roku świadczą wyniki matur, gdzie w wielu pracach prawdopodobieństwo zdarzenia okazuje się być większe od jedności i zdającego zupełnie taki wynik nie niepokoi. Podczas warsztatów spróbujemy włączyć pomoce i gry dydaktyczne do nauczania probabilistyki i kombinatoryki, aby pomóc uczniom formułować i rozumieć pojęcia z tego zakresu z wykorzystaniem strategii czynnościowego nauczania matematyki. I tak między innymi: zabawimy się w kurczaki, aby wprowadzić pojęcie prawdopodobieństwa, posłużymy się klockami Lego, aby oswoić wzory kombinatoryczne, zastanowimy się, czy warto się zakładać w prostych życiowych sytuacjach i poszukamy zastosowań ruletki w uczeniu się rachunku prawdopodobieństwa.

Prowadząca o sobie:

Dr Anna Rybak jest koordynatorką Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki na Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku. Przez wiele lat pracowała jako nauczycielka matematyki i informatyki. Obecnie również utrzymuje ścisły kontakt ze środowiskiem szkolnym, prowadzi zajęcia dla uczniów i nauczycieli w ramach pracy Centrum oraz zajęcia z dydaktyki matematyki dla studentów – przyszłych nauczycieli matematyki. W swojej pracy opiera się na teorii kształcenia konstruktywistycznego, prowadzącego uczniów do samodzielnego konstruowania wiedzy w wyniku prowadzonej przez nich pracy badawczej.