Opis warsztatu:
Jednym z ważnych tematów w nauczaniu geometrii jest rozpoznawanie, klasyfikacja i określanie własności czworokątów. Często uczniowie nie czują potrzeby analizowania własności figur czy formułowania precyzyjnej definicji, lecz starają się określić przynależność danej figury do jakiejś kategorii na podstawie samego doświadczenia wizualnego, „spójrz tylko na to”. Dobrym tego przykładem jest to, że wielu uczniom wydaje się, że potrafią odkryć kwadraty i trapezy wśród kształtów, jakie tworzy układ współrzędnych geograficznych na globusie. Ale czy rzeczywiście są to kwadraty i trapezy? Na naszych zajęciach użyjemy metody porównawczej pomiędzy płaszczyzną i sferą, aby pomóc uczniom poznać właściwości czworokątów i uświadomić sobie potrzebę precyzyjnego definiowania. Czy możemy mówić o kwadracie czy równoległoboku w geometrii, w której nie ma równoległości?
Prowadzący o sobie:
Dr Anna Rybak jest koordynatorką Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki na Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku. Przez wiele lat pracowała jako nauczycielka matematyki i informatyki. Obecnie również utrzymuje ścisły kontakt ze środowiskiem szkolnym, prowadzi zajęcia dla uczniów i nauczycieli w ramach pracy Centrum oraz zajęcia z dydaktyki matematyki dla studentów – przyszłych nauczycieli matematyki. W swojej pracy opiera się na teorii kształcenia konstruktywistycznego, prowadzącego uczniów do samodzielnego konstruowania wiedzy w wyniku prowadzonej przez nich pracy badawczej.
István Lénárt jest wykładowcą w Eötvös Loránd University w Budapeszcie na Wydziale Nauk Przyrodniczych oraz na Wydziale Edukacji Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej. Jego główne zainteresowania naukowe obejmują systemy aksjomatyczne w geometrii oraz szeregi silniowe w teorii liczb. W zakresie edukacji jest on twórcą zestawu pomocy dydaktycznych Lénárt Sphere wspomagającego nauczanie geometrii i geografii. Jest autorem projektu Geometria Porównawcza dla szkół podstawowych i średnich. Wygłaszał wykłady i prowadził zajęcia warsztatowe z tej dziedziny w wielu krajach na całym świecie. István jest głęboko zainteresowany różnorodnymi spojrzeniami na świat, komunikacją międzykulturową i odpowiedzialnością naukowców i nauczycieli za wykorzystanie przez społeczeństwo osiągniętych przez nich wyników. Otrzymał Beke Manó Memorial Award od János Bolyai Mathematical Society za życiowe osiągnięcia i pracę na rzecz edukacji matematycznej. W 2018 roku otrzymał nagrodę specjalną środowiska nauczycielskiego Węgier za całokształt działalności edukacyjnej. Ostatnio otrzymał Varga Tamás Memorial Award od Varga Tamás’ Disciples’ Foundation. Współpracuje z dr Anną Rybak w zakresie edukacji matematycznej od 2003 roku.